Razlikovanje različitih tipova bolova u leđima

Razlikovanje različitih tipova bolova u leđima

Razlikovanje različitih tipova bolova u leđima

Četiri od pet ljudi će u nekom trenutku svog života patiti od bola u leđima1 a jedan od šest radnih dana koji se izgubi usled lošeg zdravlja je posledica bola u leđima2 koji se često desi bez upozorenja.3 Veliki je broj uzroka bola u leđima, od dizanja dece do grbljenja prilikom rada na kompjuteru. Kako god da dođe do nastanka bola, on može biti iscrpljujuć i može da unese pometnju u svakodnevni život.3
Bitan korak pri kontroli bola u leđima je da imate osnovni uvid u bol.

Razlika između bola gornjih i donjih leđa

Bol u leđima može da nastane ili u gornjem delu leđa (torakalni deo leđa  - deo leđa gde se rebra spajaju) ili u donjem delu leđa.4
Bol gornjih leđa može da se oseti u gornjoj polovini leđa kao i u ramenima i vratu.

Ovo može da se desi kao posledica oštećenja ligamenata i tetiva koji su previše istezani,5 na primer prilikom saobraćajnog udesa, ili tokom treninga. Veliki mišići gornjih leđa su takođe skloni mišićnoj iritaciji ili miofacijalnom bolu, usled svakodnevnog trošenja, ili jednostavno usled nedostatka snage.

Loše držanje, gojaznost, kao i slabi mišići abdomena mogu dodatno da poremete kičmenu ravnotežu, što tera vrat da se savija ka napred kako bi kompenzovao ravnotežu. Takođe, stres i emotivni napor mogu da utiču na stezanje i kontrakciju mišića.6 Pritisak usled držanja naročito može da doprinese hroničnom bolu u vratu, gornjim leđima i rukama.6

Kako biste se borili protiv bola u gornjim leđima, razmislite o uzimanju lekova koji se izdaju bez recepta kao što je paracetamol.5 Kao što je slučaj sa svim lekovima, jako je bitno da pratite sva uputstva koja su naglašena na pakovanju. Takođe je dobra ideja da se konsultujete sa lekarom ili kiropraktičarem o držanju, naročito na radnom mestu.  Vežbe i tehnike opuštanja mogu takođe da vam pomognu da se oslobodite konstantne iritacije zglobova i napora mišića vrata i gornjih leđa.6

Suprotno, bol donjih leđa se oseća u podnožju leđa. Bol donjih leđa može nastati od dizanja teških predmeta, preteranog istezanja mišića donjih leđa, ili od direktne povrede ili nezgode.Ovi događaji mogu uzrokovati istegnuće ili iščašenje donjih leđa, što dovodi do nastanka bola i ponekad grčenja mišića.Prekomerna telesna težina, pušenje i stres takođe mogu da doprinesu bolu donjih leđa.4

U nekim slučajevima, bol donjih leđa može da bude rezultat određenih bolesti, uključujući bolesti kostiju, artritis, virusne infekcije ili abnormalnosti kičme.4

Kako biste se borili protiv bola donjih leđa, probajte da koristite lekove za ublažavanje bolova koje možete kupiti bez recepta ili tople ili hladne komprese.2Bezbedne, vežbe sa malim naporom, kao što su plivanje ili šetanje takođe mogu da ubrzaju proces oporavka tako što će ojačati mišiće leđa i abdomena.4

Razlika između akutnog i hroničnog bola

Nezavisno od mesta bola, bol u leđima se dalje može podeliti na akutni i hronični bol, na osnovu toga koliko dugo traje bol.2,4 Bol u gornjem ili donjem delu leđa po prirodi može biti ili akutan ili hroničan.

Akutni bol u leđima je kratkotrajni bol, koji obično traje od nekoliko dana do nekoliko nedelja. Najakutniji bol je rezultat povrede leđa ili bolesti kao što je artritis. Simptomi akutnog bola variraju od probadajućeg bola, do blagih bolova u mišićima, ograničene fleksibilnosti kao i nemogućnosti da se ustane uspravno.4

Ako bol u leđima traje 3 meseca ili duže, smatra se da je to hronični bol u leđima. Hronični bol u leđima je često progresivan, što znači da se vremenom pogoršava. Uzrok hroničnog bola može biti težak za utvrđivanje i obično zahteva lečenje od strane lekara.4

Kod bilo koje vrste bola u leđima, prevencija, kada je moguća, je bitna za dugoročno zdravlje. Preventivne mere podrazumevaju pravilno držanje, održavanje adekvatne telesne težine, kao kombinovanje vežbi za jačanje mišića.4

Poštovanje principa ergonomije takođe može da smanji rizik od nastanka povrede i bola u leđima.4

Ergonomija je način dizajniranja nameštaja i oruđa kako bi se sprečile povrede tela — kako na poslu tako i kod kuće.

Ako imate neka pitanja o bolu u leđima ili o dostupnim načinima lečenja, posavetujte se sa vašim lekarom.

Reference

  1. HSE         http://www.hse.gov.uk/press/2006/e06107.htm
  2. NHS Choices. Back pain. Available at http://www.nhs.uk/conditions/back-pain/Pages/Introduction.aspx. Accessed August 2010.
  3. Arthritis News. A pain in the back. Supplement August/September 2003:21-28.
  4. The National Institutes of Neurological disorders and stroke.http://www.ninds.nih.gov/disorders/backpain/detail_backpain.htm#119453102. Accessed August 2010.
  5. Australian Acute Musculoskeletal Pain Guidelines Group. Evidence-Based Management of Acute Musculoskeletal Pain.  The National Health and Medical Research Council, 2003.
  6. American Chiropractic Association. http://www.acatoday.org/level2_css.cfm?T1ID=13&T2ID=68. Accessed August 2010.