10 najčešćih okidača glavobolje

10 najčešćih okidača glavobolje

10 najčešćih okidača glavobolje

Kod nekih ljudi, osećaj umora ili konzumiranje određene vrste hrane može da izazove glavobolje ili da pogorša već postojeću glavobolju.1 Ako znate koji su okidači glavobolje, moći ćete da napravite plan kako da smanjite verovatnoću od nastanka potencijalne glavobolje.

Ovo su 10 najčešćih okidača glavobolje.

1. Vremenski uslovi

Vremenski uslovi su najčešći okidač glavobolje kod ljudi koji pate od njih.Međutim, glavobolju ne uzrokuje svaki vid vremenskih uslova. Kada vreme postane toplije, promene u vlažnosti i pritisku mogu da izmene proizvodnju hemikalija u mozgu, što izaziva glavobolju.4

Iako je nemoguće promeniti vremenske prilike, izuzetno je izvodljivo planirati pre promene vremena, i obezbediti sebi lek za ublažavanje bola koji će Vam biti pri ruci.

2. Stres

Otprilike dve trećine ljudi koji imaju glavobolje karakterišu stres kao glavni okidač napada.Međutim, glavobolje se često ispoljavaju nakon stresnog perioda.2, 3 To se dešava zato što nivo hormona koji kruže telom, pokušavajući da mu pomognu da se izbori sa stresom, iznenada pada, što utiče na krvne sudove da se šire i skupljaju, i dalje dovodi do nastanka glavobolje.3

Stres takođe može da uzrokuje napetost mišića ramena i vrata, ili mišića glave.Ovo kao posledica utiče na držanje9 i povećava se ozbiljnost ako sedite ispred računara dug period vremena, ili ako se bavite delikatnim ručnim radom.10 Ako žmirkate prilikom čitanja, to takođe može zatezati mišiće glave. Bilo koji od ovih faktora može da pokrene tenzionu glavobolju uzrokovanu stresom.8

Kako biste sprečili nastanak ovakve glavobolje, probajte da otkrijete nove načine za kontrolu stresa – kao što su tehnike opuštanja, vežbe disanja ili joga.5

3. Hormoni

Ako ste žena, za vas neće biti novost da su hormoni sledeći značajan okidač glavobolje, naročito oni hormoni koji se pojavljuju tokom menstruacije.Primetićete da su Vaše glavobolje učestalije i jače u danima oko menstrualnog ciklusa.6 Ovo se dešava zato što glavni ženski hormon, estrogen, opada u periodu menstruacije, što izaziva glavobolju.6

Nećete biti u mogućnosti da promenite Vaš normalan menstrualan ciklus bez prethodne konsultacije sa Vašim lekarom ali ako su vaše glavobolje ozbiljne, javljanje lekaru se može isplatiti jer on može da Vam prepiše lekove koji će Vam biti od pomoći.

4. Vaša ishrana

Ishrana može da ima značajnu ulogu u sveukupnom zdravlju – a takođe može da bude bitna kada se govori o napadu glavobolje. Uobičajena hrana koja se smatra okidačem glavobolje je sir (naročito zreli sir), čokolada, limunasto voće, suhomesnati proizvodi, lešnici, luk, slana hrana, kao i aditiv monosodijum glutamat.1,3 Čak i sladoled može da izazove glavobolju kod nekih ljudi, ali srećom one traju samo nekoliko minuta.3

Pokušajte da izbacite ili da smanjite unos hrane koja uzrokuje problem i ovo bi trebalo da smanji i pojavu glavobolja.

5. Ispijanje tečnosti

Ispijanje previše određenih tečnosti, kao što su čaj, kafa ili alkohol može da izazove glavobolje.1 Pokušajte da ograničite količinu alkohola ili kofeina koju unosite tokom dana, i pijte dosta vode. Dehidratacija je drugi ključan faktor kod velikog broja glavobolja.

6. Preskakanje obroka

Preskakanje obroka predstavlja još jedan okidač.1 Ovo se dešava zato što se preskakanjem smanjuje šećer u krvi, što može da uzrokuje glavobolju.1Konzumiranje dosta šećera takođe može da pokrene napad pošto na ovaj način nivo krvnog šećera naglo raste a zatim brzo pada.1 Umesto preskakanja, jedite zdravo i u regularnim intervalima, čime ćete izbeći okidače.1

7. Nedostatak sna

Nedostatak sna takođe može da bude okidač glavobolje.Pokušajte da stvorite adekvatne navike po pitanju sna: idite u krevet i budite se u isto vreme svaki dan, uključujući i vikend.1

8. Preterano vežbanje u teretani

Vežbanje je dobro za Vaše zdravlje, međutim, previše vežbanja može da predstavlja lošu stvar kada su u pitanju glavobolje.1 Vežbanje povećava cirkulaciju krvi u glavi i vratu i utiče na krvne sudove da se šire – što izaziva glavobolju.7 Pokušajte da budete umereni u vežbanju – između 3 i 5 puta nedeljno – što Vam može čak pomoći kod glavobolja uzrokovanih stresom.1

9. Loše držanje

Preterano savijanje ili grbljenje može da poveća napetost u gornjem delu leđa i vratu, i predstavlja glavni uzrok tenzionih glavobolja.3 Pokušajte da izbegnete boravak u istoj pozi duže vreme i vežbajte da sedite uspravno i da imate leđnu podršku.3

10. Škripanje zubima

Kod nekih ljudi, škipanje zubima tokom noći može da uzrokuje tupu glavobolju.Srećom, zubar može da Vam napravi zaštitu za usta koje sprečava zube da škripe tokom noći.3

Vodite dnevnik

Ako niste sigurni šta je uzročnik glavobolje, pokušajte da vodite dnevnik u kojem ćete dokumentovati kakve su bile vremenske prilike, šta ste jeli i pili ili da li ste radili neke vežbe na dan kad Vas je zabolela glava. Vodite ovaj dnevnik tokom pojave nekoliko napada glavobolja kako biste utvrdili da li postoji određeni obrazac. Nakon što utvrdite koji su okidači glavobolje, možete da počnete da ih izbegavate i da postignete da Vam život ne bude ispresecan glavoboljama.

  • Datum/dan u nedelji
  • Šta ste jeli i pili?
  • Kakvo je bilo vreme?
  • U koliko sati ste otišli na spavanje? Koliko sati ste spavali?
  • Da li ste radili nešto neuobičajeno danas?
  • Koilko ste vežbali danas i koji tip vežbi ste radili?
  • U koliko sati je počela glavobolja?
  • Koje lekove ste koristili i kada?

REFERENCE

  1. American Headache Society. Trigger avoidance information. Available at: http://www.achenet.org/tools/TriggerAvoidanceInformation.asp?print=y. Accessed July 2010
  2. Wöber C, et al. Trigger factors of migraine and tension-type headache: experience and knowledge of the patients. J Headache Pain. 2006;7:188-195.
  3. UK NHS Choices. 10 surprising headache triggers. Available at:http://www.nhs.uk/Livewell/headaches/Pages/Headachetriggers.aspx. Accessed July 2010.
  4. Gomersall JD, Stuart A. Variations in migraine attacks with changes in weather conditions. Int J Biometeorology. 1973,17.http://www.springerlink.com/content/t767j37207343317/.
  5. Lifting The Burden: the Global Campaign to Reduce the Burden of Headache Worldwide. Information for people affected by tension-type headache. Available at: http://www.w-h-a.org/assets/6/E0ED62DA-F33B-7800-997D29F3966BCFA3_document/What_is_tension-type_headache.pdf.
  6. Lifting The Burden: the Global Campaign to Reduce the Burden of Headache Worldwide. Information on female hormones for women with headache. Available at: http://www.w-h-a.org/assets/64/E64DDA50-0E6E-D936-50A7E91EC8A2A34_document/Headache_and_hormones.pdf.
  7. WebMD: Exercise and headache. Available at:http://www.webmd.com/migraines-headaches/guide/triggers-exercise. Accessed July 2010.
  8. http://www.patient.co.uk/health/Headaches-Tension-Type.htm
  9. http://www.telegraph.co.uk/health/3189622/Joint-Clinic-Osteopath-Kristian-Wood-on-how-stress-affects-posture-and-breathing.html
  10. http://health.nytimes.com/health/guides/disease/tension-headache/overview.html