Saveti za kontrolu menstrualnog bola

Saveti za kontrolu mentrualnog bola

Saveti za kontrolu menstrualnog bola

Skoro 9 od 10 devojaka i žena osećaju bol kada treba da dobiju menstruaciju.1,2 Dobra stvar je da postoji mnogo načina da se taj bol ublaži.

Šta je menstrualni bol?

Bol i grčenje pred menstrualni ciklus predstavljaju normalnu stvar. Obično je to osećaj grčenja u donjem delu stomaka, a povremeno se može desiti da osetite bol u donjem delu leđa i pri vrhovima nogu.3

Bol obično počinje ili u isto vreme ili malo pre menstrualnog krvarenja. Može da traje jedan dan, mada kod nekih devojaka može trajati i nekoliko dana.3 Kod većine devojaka i žena, bol je generalno blag, ali 1 od 10 žena pati od ozbiljnog bola zbog kojeg ne mogu da idu u školu ili na posao.3

Ublažavanje bola

Evo nekoliko saveta kako možete da ublažite bol.

Toplota

Aplikovanje malo toplote na stomak zaista može da pomogne pri ublažavanju menstrualnog bola.3, 4 Probajte topli flaster ili prislonite flašu tople vode na stomak.

Vežbanje

Postoje podaci koji ukazuju na to da vežbanje može da ublaži menstrualni bol.

Masaža

Neke devojke praktikuju masažu kako bi ublažile bolove u telu. Pokušajte da masirate deo stomaka koji vas boli, i to nežnim i kružnim pokretima.7

Ublažavanje bola lekovima

Za dodatno samnjenje bola, pokušajte sa lekovima koje možete kupiti bez recepta. Ovi lekovi su se pokazali kao korisni pri ublažavanju bola8 i istraživanja su pokazala da lekovi koji sadrže paracetamol i kofein mogu da budu naročito korisni.9

Kada posetiti lekara

Ako imate neke nedoumice po pitanju menstrualnog bola, potražite savet od lekara ili farmaceuta. Naročito bi trebalo da posetite lekara ako se ispolji neki od sledećih faktora:3,10

  • ozbiljan bol 
  • stomačni bol čak i kada nije u toku vaš menstrualni period
  • krvarenje između menstrualnih perioda ili krvarenje koje je obilnije i duže od običnog
  • abnormalno pražnjenje iz vagine, naročito ako je gusto ili miriše čudno7
  • temperatura.7

Reference

  1. Jamieson DJ, Steege JF. The prevalence of dysmenorrhea, dyspareunia, pelvic pain, and irritable bowel syndrome in primary care practices. Obstet Gynecol. 1996; 87(1): 55–58.
  2. Parker MA, et al. The menstrual disorder of teenagers (MDOT) study: determining the typical menstrual patterns and menstrual disturbance in a large population-based study of Australian teenagers. BJOG. 2010: 11: 186-192.
  3. Patient UK. Period pain (dysmenorrhoea). Available athttp://www.patient.co.uk/health/Period-Pain-(Dysmenorrhoea).htm. Accessed July 2010.
  4. UK Clinical Knowledge Summaries. Dysmenorrhoea. Available at:http://www.cks.nhs.uk/dysmenorrhoea. Accessed July 2010.
  5. Brown J, Brown S. Exercise for dysmenorrhoea. Cochrane Database of Systematic Reviews 2010, Issue 2. Art. No.: CD004142. DOI: 10.1002/14651858.CD004142.pub2.
  6. Proctor M, et al. Transcutaneous electrical nerve stimulation for primary dysmenorrhoea. Cochrane Database of Systematic Reviews 2002, Issue 1. Art. No.: CD002123. DOI: 10.1002/14651858.CD002123.
  7. UK NHS Choices. Periods – painful. Available athttp://www.nhs.uk/Conditions/Periods-painful/Pages/Introduction.aspx. Accessed July 2010.
  8. Milsom I, et al.  Comparison of the efficacy and safety of nonprescription doses of naproxen and naproxen sodium with ibuprofen, acetaminophen, and placebo in the treatment of primary dysmenorrhea: a pooled analysis of five studies. Clin Ther. 2002; 24:1384–1400.
  9. Ali Z, et al. Efficacy of a paracetamol and caffeine combination in the treatment of the key symptoms of primary dysmenorrhoea. Curr Med Res Opin. 2007; 23: 841–851.
  10. Medline. Menstrual periods – heavy, prolonged or irregular. Available at: http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/003263.htm. Accessed July 2010.